Svetska i domaća arhitektura:  Časopis Arhitekta »
Kontaktirajte nas:  info@arhitekta.co.rs

Odvažno renoviranje i proširenje prodavnice u Mayfair-u britanskog modnog dizajnera Paul Smith-a, klasika eklektičnog stila započetog sedamdesetih godina, idiosinkrastičnim preuzimanjem i poigravanjem sa elementima britanske tradicije, predstavlja projekat velikog senzibiliteta prema nasleđu, delu kreatora i budućem identitetu zgrade i mesta. Dizajn omotača fasadnog fronta je više od strukturalnog ekspresionizma, to je nova rečitost gvozdene čipke koja, uspostavljajući delikatnu vezu između osećajnosti umetnika i regentskog obrasca (regentski period Ujedinjenog Kraljevstva 1811 – 1820, umesto mentalno obolelog kralja Džordža III vladao sin, princ od Velsa, kao regent), transformiše zgradu neoklasičnog stila iz XVIII veka u ekvivalent mekanog prepletaja tkanine sa potpisom kreatora.

Objekat: Paul Smith Shop
Arhitektonski biro: 6a Architects, London
Arhitektonski tim: Tom Emerson, Stephanie Macdonald, John Ross, Owen Watson, Noelia Pickard-Garcia, Johan Dehlin
Fasada i ostaklivanje: Harry Montrésor/Montrésor Partnership, Velika Britanija, Viltšir
Građevinski inženjer konstrukcije:Rodgers Leask, Velika Britanija, London
Projekt menadžer i geometar: KMB Ltd, Velika Britanija, London
Klijent: Paul Smith Ltd., Velika Britanija, Mayfair, London
Lokacija: 11 Albemarle Street, Velika Britanija, London
Program: Renoviranje, komercijalni javni objekat, modni brend
Realizacija projekta: 2013. g.
Fotografije: David Grandorge, Sam Christmas

Rustično prizemlje u stilu džordžijanske gradske kuće i ornamentalni jezik izloga prodavnica iz tog perioda su reinterpretirani i ugrađeni u sinusoidni obrazac preklapajućih krugova izlivenih od gvožđa. Repeticijom retoričke figure, u procesu livenja i patiniranja, ostvarena je optička kompleksnost koja, kroz promenljivu scenografiju od svetlosti i senke, konvertuje obrazac u dubinu teksture površina, dodatno oživljenih latentnim tragovima kreatora kroz nasumično razbacane trijade njegovih minijatura – crteža cipele, mačke i ptice.

Novi element koji prodire u staru zgradu, kroz tamno patiniranu teksturu zakrivljenu prema arkadama, projektuje polukružne izloge poput luminoznih vitrina. Hrastova stolarija je potpuno mimikrirana dosledno invertovanim bareljefom sa kojim paneli od livenog gvožđa projektuju kurvature, ostvarujući neprekinuti fasadni kontinuitet.

Zahvaljujući površinskoj obradi, patiniranju gvožđa i nanošenju tamnog uljanog premaza na drvo u skoro istoj nijansi, razlika između gvozdenih panela i hrastove stolarije je diskretna, čime je uspostavljena vizuelna homogenost fasade.

Dizajn finog luka gvozdenog praga istrošenog gazišta na glavnom ulazu, koji će se, upijajući život zgrade, dodatno polirati kroz vreme, nosi ideju da materijali propadanjem postaju riznica uspomena.

Detalji A, B i preseci a – a i b – b:

  1. Evakuaciona vrata: 35 mm hrast sa bareljefom tretiran uljanim premazom, 2 x 12 mm iverica, 18 mm izolacioni sloj između;
  2. 6 – 24 mm duktilno liveno gvožđe sa integrisanim kukama, 65 mm šina od nerđajućeg čelika, Horizontalna fasadna membrana, 66 mm termoizolacija između 41 mm šipki od nerđajućeg čelika, Vertikalni distanceri, 30 mm gips (postojeće stanje), 380 mm armirani beton, sendvič zid (postojeće stanje);
  3. 2 x 6 mm laminirano sigurnosno staklo, zakrivljeno, Niskoemisioni premaz na 6 mm nerđajućem čeličnom profilu;
  4. 12.5 mm gips karton, 12 mm iverica, 50 mm nosači – podkonstrukcija, 20 mm gips (postojeće stanje);
  5. Strukturalna rešetka: 18 mm duktilno liveno gvožđe;
  6. 20/20 mm mesingani ram;
  7. 3 mm mesingani lim;
  8. 22 mm hrast, 12 mm iverica;
  9. 8 mm galvanizovani čelični lim noseće konstrukcije, oblikovan savijanjem;
  10. 12 mm ploča od duktilnog livenog gvožđa, uglačana;
  11. Ram vrata: 40 mm hrast tretiran uljanim premazom;
  12. 20 mm prag od hrastovog drveta, 8 mm čelična ploča;
  13. 13. 12 mm duktilno liveno gvožđe, uglačano.

Popis prostorija:
1. Fasada od livenog gvožđa;
2. Ulazna zona britanske eklektike
3. Muška kolekcija
4. Svlačionice
5. Stepenišna komunikacija
6. Lift
7. Most ka susednoj zgradi
8. Ženska kolekcija
9. Kancelarijski foaje
10. Izlog (susedna zgrada)

Tehnologija izrade modularnih panela od livenog gvožđa je kombinacija savremenih i tradicionalnih metoda. Na osnovu kompjuterski projektovane geometrije paterna, pomoću CNC mašine proizvedeni su poliuretanski kalupi, prema kojima su formirani peščani kalupi za livenje gvožđa, metodom korišćenom još u bronzano doba. Kada se nakon livenja u procesu korozije na površinama formirao crvenkasti sloj od Fe2O3, apliciran je konvertor rđe, vodeni rastvor taninske kiseline i organskih polimera, koji hemijski reaguje sa Fe2O3 pretvarajući ga u neaktivni sloj gvožđe-tanata, i zaustavlja proces korozije formirajući bogatu tamnu patinu na površini gvožđa.

Direktno vešanje panela na horizontalnu rešetku od nerđajućeg čelika je sprovedeno pomoću integrisanih kuka u zadnjem delu panela. Kako bi se obezbedile termičke dilatacije i ventilacija, u panele je inkorporiran niz preklopnih spojeva koji pokrivaju podkonstrukciju obloge.

Izrada polukružnih izloga, oblikovanih po uzoru na istorijske izloge susedstva, je realizovana potpuno projektovanom prefabrikacijom. Na laserski sečenim pocinkovanim čeličnim pločama primarne konstrukcije i nosećim ramovima od nerđajućeg čelika, strukturalno su vezane staklene jedinice, savijene sa izuzetno finim tolerancijama. Zbog velike toplotne provodljivosti metalnih ramova, u njihovoj unutrašnjosti je formiran termo prekid od kontinuiranih polivinilskih blokova, koji predstavlja izolacionu barijeru i sprečava prelazak toplote sa jedne na drugu stranu staklenih površina.

Dekorativni bronzani lukovi i umetnički predmeti su uvod u enterijer prodavnice sa britanskim šarmom na način Paul Smith-a. Prostor eklektičnog miksa dizajnerskih predmeta, skulptura i slika, podeljen na tri celine individualnih izraza i varirajućih dimenzija, u oblikovnom smislu predstavlja integrisani kaleidoskop heterogenih narativa.

Uređenje zone ženske kolekcije je inspirisano artefaktima bogate istorije umetnosti Mayfair-a. Na elegantnim zlatnim šinama sa geometrizovanim postamentima je izložen deo kolekcije odeće, dok su zidovi prostorije za asesoare dekorisani sa više od 26 000 domino pločica, čija rezultujuća iznenađujuća grafika rasutih tačaka podseća na enkripciju. Da bi se stvorila manje haotična monohromatska pozadina i istakli izloženi modni elementi, u zonama iznad belih polica naglašenih crnom profilacijom domino pločice su okrenute na naličje. Podovi obloženi drvenim i keramičkim pločama sa klinički belim zidovima stvaraju neutralnu pozadinu za ekscentrične postavke kreatora.

Zona za mušku kolekciju je dizajnirana u modernističkom stilu sa projektovanim elementima nameštaja od masivnog drveta i metala, i podovima obloženim drvetom i prirodnim kamenom. U nekim delovima zone, odevni komadi su izloženi na stolovima sa drvenim pločama amorfne forme poduprtim masivnim metalnim bazama ogledalskog sjaja i drvenim policama, dok je deo kolekcije izložen na cirkularnim šinama od crnog čelika. Prostor se preko tri izloga otvara prema dvorišnom atrijumu.

Zona za nameštaj ima karakter otvorene galerije čiste geometrijske estetike, u kojoj se, pored ekstravagantnih komada redizajniranog starog nameštaja mebliranog Paul Smith-ovim tkaninama, menjanju postavke različitih elemenata novog nameštaja ovog brenda.

U skladu sa konceptom projekta, suteren je pretvoren u fleksibilan galerijski prostor za izlaganje i rad različitih umetnika, što je na otvaranju prodavnice najavljeno izložbom dizajnerskih predmeta Dieter Rams-a, najuticajnijeg majstora minimalizma.

Fizička sinteza vibrantnog enterijera ostvarena je kobaltnim stepeništem sa purpurnim obrubima, dok su granice zona određene suspendovanim svetlo zelenim trasama.

Za sezonu jesen 2015, modna kuća Paul Smith je predstavila osmodelnu kolekciju kožne galanterije živopisnog kolorita inspirisanu fasadom od livenog gvožđa.

Renoviranje Paul Smith prodavnice u ulici Albemarle u Londonu je integracija konstrukcije, ornamenta, nameštaja, znakova i umetničkih dela koji, poigravajući se jedni sa drugima, oživljavaju totalno delo umetnosti i arhitekture. Kao stara čipka, sofisticirani ornament nije trivijalan ni gestikularan, već je pamćenje koje je na aktivan način utisnuto u materijal, da bi se otkrivalo skriveno značenje.

Autor teksta: Mina Uverić, m. i. a.

©2019 Arhitekta | Sva prava zadržana.